PRACA ORYGINALNA
WPŁYW WYBRANYCH CZYNNIKÓW DEMOGRAFICZNO-EKONOMICZNYCH NA POSTAWY MIESZKAŃCÓW WARSZAWY DOTYCZĄCE OWOCÓW I WARZYW SPOŻYWANYCH W FORMIE ŻYWNOŚCI WYGODNEJ
Więcej
Ukryj
1
Warsaw University of Life Sciences Warsaw
2
University of Life Sciences Lublin
Data akceptacji: 12-06-2017
Data publikacji: 12-06-2017
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2017;351(2):108-124
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Mając na względzie fakt, że rynek owocowo-warzywny jest istotnym segmentem sektora spożywczego, przeprowadzono badania preferencji mieszkańców Warszawy w zakresie produktów owocowych i warzywnych z grupy żywności wygodnej, z uwzględnieniem znajomości i popularności tego typu produktów, oceny poglądów i postaw w stosunku do tej formy żywienia, powodów
i deklarowanej częstotliwości zakupu. Wykazano, że konsumenci reprezentują wobec żywności wygodnej raczej średni poziom zainteresowania, a zmiennymi różnicującymi czynniki wyboru produktów owocowych i warzywnych są przede wszystkim wiek i status społeczny. Innymi determinantami wyboru były też smak, świeżość, zapach, barwa i jakość. Wzrost popularności
produktów żywności wygodnej, w tym owocowych i warzywnych, będzie w dużej mierze uzależniony od właściwych działań promocyjnych. Posunięcia te powinny mieć na celu nie tylko informowanie konsumentów o nowych produktach, ale kłaść nacisk przede wszystkim na wykształcenie pozytywnych przekonań do tego typu żywności oraz dostosowanie oferty do struktury
potrzeb różnych grup nabywczych. Najczęściej nabywanymi produktami będą prawdopodobnie soki i napoje, koncentraty i przeciery warzywne stanowiące komponent do przygotowywania posiłków oraz produkty mrożone, nabywane w okresie ograniczonej podaży produktów świeżych.