PRACA ORYGINALNA
REGIONALNA INTEGRACJA RYNKU MLEKA – DOWODY Z EUROPY ŚRODKOWEJ
Więcej
Ukryj
1
Warsaw University of Life Science
2
Czech University of Life Sciences in Prague
3
University of Hradec Králové
Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
Data nadesłania: 04-04-2024
Data ostatniej recenzji: 28-05-2024
Data akceptacji: 04-10-2024
Data publikacji: 23-12-2024
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2024;381(4):23-49
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Dobrze zintegrowany rynek rolny jest warunkiem wstępnym zrównoważonego rozwoju systemów
rolno-spożywczych. Przyczynia się on do optymalnej alokacji zasobów i produktów oraz zachęca do
specjalizacji zgodnie z przewagą komparatywną. Celem artykułu była ocena procesów transmisji
przestrzennej cen na rynku mleka w krajach Europy Środkowej. Niniejszy artykuł rozszerza poprzednie
badania dotyczące integracji przestrzennej rynku mleka, przedstawiając analizę regionalną czterech
krajów Europy Środkowej, badając wpływ odległości, granic i specjalizacji na transmisję cen. Niemcy,
jako główny producent mleka w Unii Europejskiej (UE) i pierwotny członek UE, stanowią kraj bazowy
dla naszej analizy. Ekonometryczna analiza regionalnych miesięcznych cen surowego mleka ujawnia,
że regiony niemieckie, zajmujące wiodącą pozycję w kształtowaniu cen mleka w Europie Środkowej,
wraz z regionami czeskimi i słowackimi, można postrzegać jako jednolity rynek mleka, na którym ceny
mają tendencję do konwergencji w dłuższej perspektywie. Natomiast regiony polskie są nadal słabo
zintegrowane wewnętrznie i zewnętrznie. Nietrwałość towaru w połączeniu z niewielkim rozmiarem
polskich gospodarstw oznacza, że rolnicy nie mogą łatwo przestawić się na innych, np. zagranicznych
nabywców. Utrudnia to dostosowanie cen i odbija się na ekonomice polskich gospodarstw mlecznych,
których rentowność jest niska. Decydenci polityczni powinni zatem dążyć do wyrównania siły rynkowej
producentów rolnych i przetwórców mleka, np. poprzez wspieranie integracji gospodarstw mlecznych
w organizacjach producenckich i spółdzielniach sprzedaży.