PRACA ORYGINALNA
SPECYFIKA POLSKICH KONSUMENTÓW WINA – IMPLIKACJE DLA ZARZĄDZANIA BIZNESEM WINIARSKIM
Więcej
Ukryj
1
Józef Piłsudski University of Physical Education in Warsaw
Data nadesłania: 05-09-2023
Data ostatniej recenzji: 22-10-2023
Data akceptacji: 11-01-2024
Data publikacji: 26-03-2024
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2024;378(1):93-116
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Rynek wina jest bardzo konkurencyjny. Wejście nowych przedsiębiorstw jest stosunkowo łatwe, a konkurencja
ze strony producentów napojów spirytusowych i piwa rośnie. Ponadto rozpoczęto produkcję
wina w krajach dotychczas niemających tradycji uprawy winorośli i produkcji wina, np. Szwecja,
Norwegia, Słowacja i Polska. Na takich rynkach konsumenci mają zazwyczaj niewielkie doświadczenie
i wiedzę na temat wina. Celem niniejszej publikacji jest identyfikacja preferencji konsumentów wina w Polsce i ich znaczenia dla zarządzania przedsiębiorstwami winiarskimi. Zastosowaną metodą
badawczą był sondaż pośredni. Jako narzędzie badawcze wykorzystano ankietę internetową. Badanie
zostało przeprowadzone w okresie od czerwca 2020 r. do marca 2021 roku. Kwestionariusz wypełniły
łącznie 723 osoby dorosłe. Najpopularniejszymi miejscami zakupu wina okazały się dyskonty i supermarkety.
Ponad 50% respondentów zapłaciło do 35 PLN (8 EUR) za butelkę wina. Preferowali oni
wina wysokiej jakości. Jednak co czwarty konsument nie potrafi rozróżnić win regionalnych, stołowych
i gatunkowych. Spośród różnych atrybutów wina najważniejsze dla konsumentów były: wygląd etykiety,
sposób zamknięcia butelki oraz kraj pochodzenia. Najważniejszymi czynnikami decydującymi o jego
zakupie były: rodzaj wina (wytrawne, półwytrawne, półsłodkie lub słodkie), stosunek jakości do ceny
oraz wcześniejsze doświadczenia winiarskie. Preferowane były wina z krajów, w których produkcja jest
największa, czyli z Włoch, Hiszpanii i Francji. Badania wskazały również, że konsumenci wykazywali
niewielkie zainteresowanie różnymi nowościami winiarskimi.