PRACA ORYGINALNA
JAKĄ STAWKĄ PODATKU KATASTRALNEGO OPODATKOWAĆ MAJĄTEK GOSPODARSTW ROLNYCH
Więcej
Ukryj
1
Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Państwowy Instytut Badawczy
Data nadesłania: 20-01-2022
Data ostatniej recenzji: 17-02-2022
Data akceptacji: 31-03-2022
Data publikacji: 28-06-2022
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2022;371(2):91-101
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Celem opracowania było określenie wysokości stawki podatku katastralnego naliczanego od wartości
majątku, która pozwoliłaby na zastąpienie obecnie funkcjonujących podatków majątkowych, bez
zwiększania obciążeń podatkowych dla gospodarstw rolnych. Badania wykonano na podstawie wyników
rachunkowości rolnej gospodarstw FADN. Zastosowano metodę symulacji analizy finansowej.
Z przeprowadzonych badań wynika, że łączny ciężar podatków majątkowych odnoszony do dochodów
gospodarstw jest niewielki. W największym stopniu obciążone są tymi podatkami dochody gospodarstw
bardzo małych, osiągających rocznie wielkość ekonomiczną pomiędzy 2 a 8 tys. euro (7,37%), oraz
dochody gospodarstw zajmujących się uprawami polowymi (4,36%). Relatywnie mniejsze obecne
ciężary podatkowe ponoszą gospodarstwa zajmujące się produkcją ogrodniczą (0,69%), drobiarską
(0,54%) oraz gospodarstwa duże osiągające roczną wielkość ekonomiczną 100–500 tys. euro (1,93%)
i gospodarstwa bardzo duże o wielkości ekonomicznej powyżej 500 tys. euro (1,13%). Stwierdzono
ponadto, że w strukturze majątku gospodarstw rolnych nastąpiły istotne zmiany. O ile w latach 70.
XX wieku największy udział (ok. 84%) majątku ówczesnych gospodarstw indywidualnych stanowiły
budynki, to aktualnie udział budynków w aktywach zmniejszył się do ok. 19%. Relatywnie większy
udział budynków w majątku ma miejsce wśród gospodarstw ogrodniczych i drobiarskich. Wynosi odpowiednio:
43,2 i 37,8%. Badania pozwoliły określić stawkę ewentualnego podatku katastralnego, przy
zachowaniu dotychczasowego ciężaru podatkowego gospodarstw rolnych. Stawka tego podatku nie
może przekraczać 0,22%. Odnosząc ją do wartości budynków, upraw trwałych i ziemi, nie spowoduje
to zwiększenia dotychczasowego ciężaru podatkowego gospodarstw rolnych.