PRACA ORYGINALNA
IMPLEMENTACJA MODELU USER INNOVATION W MIKRO-, MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTWACH PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO
Więcej
Ukryj
1
University of Warmia and Mazury in Olsztyn
Data nadesłania: 30-08-2023
Data ostatniej recenzji: 12-10-2023
Data akceptacji: 21-12-2023
Data publikacji: 22-12-2023
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2023;377(4):52-69
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Celem badań była identyfikacja stopnia implementacji modelu user innovation (UI) w wybranych branżach
przemysłu spożywczego w Polsce, a jego osiągnięcie nastąpiło poprzez realizację następujących
celów szczegółowych: (1) określenie wykorzystywanych w toku procesów innowacyjnych przez przedsiębiorstwa
innowacyjne źródeł informacji w podziale na źródła zewnętrzne i wewnętrzne, (2) ustalenie
w jakim stopniu użytkownicy (w szczególności konsumenci) są włączani w przebieg poszczególnych
etapów procesu innowacyjnego oraz (3) porównanie stopnia zaangażowania konsumentów w przebieg
procesów innowacyjnych z poziomem innowacyjności przedsiębiorstw innowacyjnych. Dane
pierwotne pozyskano w oparciu o metodę wywiadu (badanie ankietowe z wykorzystaniem techniki
CAWI) przeprowadzonego wśród 215 mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw z branży przetwórstwa
mięsa, produkcji soków i przetwórstwa mleka. Zakres czasowy badania obejmował lata 2018–2019,
a badanie przeprowadzono w połowie 2021 roku. Około dwie trzecie przedsiębiorstw innowacyjnych
wykorzystuje informacje pozyskane od konsumentów w toku procesu innowacyjnego, a konsumenci
są angażowani w różnym stopniu na poszczególnych jego etapach. Najczęściej przedsiębiorstwa
angażują konsumentów podczas etapu generowania impulsu innowacyjnego, tworzenia i testowania
prototypów. Znaczna część przedsiębiorstw innowacyjnych wykorzystuje informacje pochodzące od
konsumentów w swojej działalności innowacyjnej. Przedsiębiorstwa, które wykazały największą liczbę
innowacji były w znacznej mierze tymi, które angażowały konsumentów na większej liczbie etapów
procesu innowacyjnego. Aplikacja założeń modelu UI może być uznana za sprzyjającą kształtowaniu
innowacyjności analizowanych branż przetwórstwa spożywczego.