PRACA ORYGINALNA
IMPLEMENTACJA MODELU USER INNOVATION W MIKRO-, MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTWACH PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO
 
Więcej
Ukryj
1
University of Warmia and Mazury in Olsztyn
 
 
Data nadesłania: 30-08-2023
 
 
Data ostatniej recenzji: 12-10-2023
 
 
Data akceptacji: 21-12-2023
 
 
Data publikacji: 22-12-2023
 
 
Autor do korespondencji
Dominika Kuberska   

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
 
 
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2023;377(4):52-69
 
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
L66
O31
O36
 
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Celem badań była identyfikacja stopnia implementacji modelu user innovation (UI) w wybranych branżach przemysłu spożywczego w Polsce, a jego osiągnięcie nastąpiło poprzez realizację następujących celów szczegółowych: (1) określenie wykorzystywanych w toku procesów innowacyjnych przez przedsiębiorstwa innowacyjne źródeł informacji w podziale na źródła zewnętrzne i wewnętrzne, (2) ustalenie w jakim stopniu użytkownicy (w szczególności konsumenci) są włączani w przebieg poszczególnych etapów procesu innowacyjnego oraz (3) porównanie stopnia zaangażowania konsumentów w przebieg procesów innowacyjnych z poziomem innowacyjności przedsiębiorstw innowacyjnych. Dane pierwotne pozyskano w oparciu o metodę wywiadu (badanie ankietowe z wykorzystaniem techniki CAWI) przeprowadzonego wśród 215 mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw z branży przetwórstwa mięsa, produkcji soków i przetwórstwa mleka. Zakres czasowy badania obejmował lata 2018–2019, a badanie przeprowadzono w połowie 2021 roku. Około dwie trzecie przedsiębiorstw innowacyjnych wykorzystuje informacje pozyskane od konsumentów w toku procesu innowacyjnego, a konsumenci są angażowani w różnym stopniu na poszczególnych jego etapach. Najczęściej przedsiębiorstwa angażują konsumentów podczas etapu generowania impulsu innowacyjnego, tworzenia i testowania prototypów. Znaczna część przedsiębiorstw innowacyjnych wykorzystuje informacje pochodzące od konsumentów w swojej działalności innowacyjnej. Przedsiębiorstwa, które wykazały największą liczbę innowacji były w znacznej mierze tymi, które angażowały konsumentów na większej liczbie etapów procesu innowacyjnego. Aplikacja założeń modelu UI może być uznana za sprzyjającą kształtowaniu innowacyjności analizowanych branż przetwórstwa spożywczego.
Journals System - logo
Scroll to top