PRACA ORYGINALNA
HANDEL TARGOWISKOWY W POLSCE. STAN W LATACH 2008-2018 I PERSPEKTYWY
Więcej
Ukryj
1
Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie
Data nadesłania: 21-07-2020
Data ostatniej recenzji: 27-07-2020
Data akceptacji: 29-07-2020
Data publikacji: 29-09-2020
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2020;364(3):101-124
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
W Polsce handel targowiskowy ma długoletnią tradycję. W jego rozwoju dają
się zauważyć interesujące tendencje. Znaczny wzrost natężenia tej formy handlu
nastąpił w pierwszych latach transformacji systemowej. Istotny wzrost liczby
targowisk odnotowano także w latach 2000-2008. Po 2008 r. znaczenie handlu
targowiskowego zaczęło maleć. Celem artykułu jest zobrazowanie zmian handlu
targowiskowego w latach 2008-2018, identyfikacja głównych czynników jego rozwoju
oraz wskazanie tych, które będą miały znaczenie na przyszłość. Wykorzystano
wtórne dane statystyczne GUS pochodzące z Banku Danych Lokalnych (BDL)
i statystyki rynku wewnętrznego, wyniki badań bezpośrednich, raporty różnych
instytucji i agencji analitycznych oraz dostępną literaturę przedmiotu. Przeprowadzone
analizy pokazały, że w latach 2008-2018 ubyło w Polsce 1240 targowisk,
w tym 105 stałych i 1135 sezonowych. Głównym czynnikiem sprawczym tego zjawiska
była ekspansja sieci sklepów dyskontowych i zmiana preferencji nabywców.
Rządowe programy rewitalizacji targowisk i prawne regulacje ułatwiające producentom
rolnym sprzedaż żywności wyprodukowanej we własnym gospodarstwie
nie odwróciły tej tendencji. Na ożywienie handlu targowiskowego może wpłynąć
obserwowany wzrost zainteresowania konsumentów zakupem nieprzetworzonej
i bezpiecznej dla zdrowia żywności związany z pandemią koronawirusa.