PRACA ORYGINALNA
EKONOMIKA I MARKETING UPRAW WYBRANYCH PRZYPRAW I TRADYCYJNYCH UPRAW: SPOSTRZEŻENIA ROLNIKÓW ZE STANU HARIANA W INDIACH
Więcej
Ukryj
1
Chaudhary Devi Lal University
2
Central University of Rajasthan
3
Guru Jambheshwar University of Science & Technology
4
Chaudhary Ranbir Singh University
Data nadesłania: 14-10-2023
Data ostatniej recenzji: 08-01-2024
Data akceptacji: 18-04-2024
Data publikacji: 28-06-2024
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2024;379(2):73-100
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Badanie ma na celu zmierzenie rentowności upraw przypraw, ich kanałów marketingowych oraz
efektywności marketingowej i efektów rozpiętości cen. Zostało ono opracowane na podstawie badania
terenowego przeprowadzonego wśród 320 rolników uprawiających przyprawy w stanie Hariana w Indiach
w latach 2020–2021. Przedstawiono cele analityczne, skumulowany wskaźnik wzrostu, wskaźnik
efektywności kosztowej oraz efektywność kanałów marketingowych i efekt rozpiętości cen. Wzrost
powierzchni i produkcji roślin przyprawowych nie jest zbyt duży w porównaniu z opłacalnością upraw
przypraw. Wskaźnik efektywności kosztowej pokazuje, że uprawy przypraw są dla rolników bardziej
opłacalne niż uprawy tradycyjne. Jednak ze względu na wysokie koszty uprawy, zmienność cen i obawę
przed nieurodzajami powierzchnia upraw przypraw jest znacznie mniejsza. Efekt rozpiętości cen
jest bardzo duży w kanale I i II. Większość rolników przyjęła nieefektywny kanał marketingowy (niska
cena dla producenta i wysoka cena dla konsumenta) ze względu na brak infrastruktury magazynowej
i słabą kondycję finansową. Rząd odgrywa ważną rolę w ochronie praw producentów i konsumentów.
Polityka rządu dotycząca marketingu upraw przypraw w stanie Hariana powinna zminimalizować rolę
pośredników, aby rolnicy mogli uzyskać odpowiednią cenę za swoje przyprawy.