PRACA ORYGINALNA
EKONOMIKA I MARKETING UPRAW WYBRANYCH PRZYPRAW I TRADYCYJNYCH UPRAW: SPOSTRZEŻENIA ROLNIKÓW ZE STANU HARIANA W INDIACH
,
 
,
 
,
 
 
 
Więcej
Ukryj
1
Chaudhary Devi Lal University
 
2
Central University of Rajasthan
 
3
Guru Jambheshwar University of Science & Technology
 
4
Chaudhary Ranbir Singh University
 
 
Data nadesłania: 14-10-2023
 
 
Data ostatniej recenzji: 08-01-2024
 
 
Data akceptacji: 18-04-2024
 
 
Data publikacji: 28-06-2024
 
 
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2024;379(2):73-100
 
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
Q10
Q11
Q13
 
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Badanie ma na celu zmierzenie rentowności upraw przypraw, ich kanałów marketingowych oraz efektywności marketingowej i efektów rozpiętości cen. Zostało ono opracowane na podstawie badania terenowego przeprowadzonego wśród 320 rolników uprawiających przyprawy w stanie Hariana w Indiach w latach 2020–2021. Przedstawiono cele analityczne, skumulowany wskaźnik wzrostu, wskaźnik efektywności kosztowej oraz efektywność kanałów marketingowych i efekt rozpiętości cen. Wzrost powierzchni i produkcji roślin przyprawowych nie jest zbyt duży w porównaniu z opłacalnością upraw przypraw. Wskaźnik efektywności kosztowej pokazuje, że uprawy przypraw są dla rolników bardziej opłacalne niż uprawy tradycyjne. Jednak ze względu na wysokie koszty uprawy, zmienność cen i obawę przed nieurodzajami powierzchnia upraw przypraw jest znacznie mniejsza. Efekt rozpiętości cen jest bardzo duży w kanale I i II. Większość rolników przyjęła nieefektywny kanał marketingowy (niska cena dla producenta i wysoka cena dla konsumenta) ze względu na brak infrastruktury magazynowej i słabą kondycję finansową. Rząd odgrywa ważną rolę w ochronie praw producentów i konsumentów. Polityka rządu dotycząca marketingu upraw przypraw w stanie Hariana powinna zminimalizować rolę pośredników, aby rolnicy mogli uzyskać odpowiednią cenę za swoje przyprawy.
Journals System - logo
Scroll to top