PRACA ORYGINALNA
OCENA SKUTECZNOŚCI REALIZACJI PROGRAMU „OWOCE W SZKOLE” I „PROGRAMU DLA SZKÓŁ” (KOMPONENT OWOCOWO-WARZYWNY) W POLSCE
Więcej
Ukryj
1
Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Państwowy Instytut Badawczy
Data nadesłania: 17-02-2022
Data ostatniej recenzji: 10-03-2022
Data akceptacji: 16-04-2022
Data publikacji: 28-06-2022
Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics 2022;371(2):102-115
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Narastające problemy zdrowotne ludności świata związane z niewłaściwym odżywianiem skłoniły wiele
krajów do podejmowania działań zmierzających do kształtowania prozdrowotnych nawyków żywieniowych.
Jednym z tych działań w Unii Europejskiej (UE) była realizacja w latach 2009/10–2016/17
programu „Owoce w szkole”, a od 2017/18 roku „Programu dla szkół”, w którym owoce i warzywa są
jednym z dwu komponentów (drugim komponentem jest mleko i jego przetwory). Celem artykułu była
ocena skuteczności ich działania w aspekcie kształtowania się spożycia owoców i warzyw w rodzinach
polskich. Artykuł opracowano na podstawie: aktów prawnych UE, ocen funkcjonowania i realizacji
programów: „Owoce w szkole” i „Program dla szkół”, dokonywanych przez instytucje unijne i polskie,
danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) oraz przeglądu literatury dotyczącej
spożycia owoców i warzyw. Stwierdzono, że mimo wzrostu liczby szkół i dzieci uczestniczących w programie
oraz rosnących wydatków na jego realizację, nie obserwuje się w większości krajów UE, w tym
również w Polsce, wzrostu spożycia produktów ogrodniczych objętych programem (współczynnik
korelacji Pearsona między liczbą dzieci uczestniczących w programie a wielkością spożycia w gospodarstwach
domowych w latach 2009/10–2020/21 wyniósł −0,77). Przyczyną mogą być z jednej strony
słabości funkcjonowania programu (tj. generalnie niska jakość produktów, zbyt krótki okres trwania
programu, ale też zbyt małe zaangażowanie w jego realizację rodziców), a z drugiej strony trudny do
statystycznego potwierdzenia wpływ pozostałych czynników, decydujących o poziomie konsumpcji owoców
i warzyw objętych programem (większa dostępność innych produktów, mało skuteczna reklama).